Dag 22: Uluru - Reisverslag uit Yulara, Australië van SvenSemmy - WaarBenJij.nu Dag 22: Uluru - Reisverslag uit Yulara, Australië van SvenSemmy - WaarBenJij.nu

Dag 22: Uluru

21 September 2016 | Australië, Yulara

Vandaag gingen we van Kings Canyon richting Uluru. Een rit die maar 3 uur duurde, dus we waren al goed op tijd bij de monoliet, ofwel een rots die boven de omgeving uitsteekt, aangekomen.
Op ongeveer 120 kilometer van Uluru zagen we al een grote rots in de verte, wij dachten: dat kan de rots Uluru toch niet al zijn? Maar inderdaad dit was een andere, namelijk Mount Conner. Ook een flinke rots van wel 300 meter hoog.
Maar op 30 kilometer van onze eindbestemming zagen we dan toch in de verte Uluru en ook even later de Kata Tjuta, die beter bekend staan onder de Olga's.
Wat een rotsen zeg, en onvoorspelbaar dat zoiets ineens uit het niets uit de aarde herrijst. Eerst hebben we onze spullen afgezet bij ons hotel. Op ongeveer 15 kilometer van het nationaal park waar de beide rotsen in liggen, ligt een soort dorp van hotels en camping plekken. Aangekomen op onze hotelkamer zagen we de Ayers Rock, zo wordt Uluru ook wel genoemd, vanuit ons balkon.
Na onze spullen op de kamer gezet te hebben, zijn we doorgereden naar de waanzinnige rots.
Er is een klim naar de top van de rots, maar deze staat al enkele jaren ter discussie en niet voor niets. De weg naar de top is een religieuze weg voor ceremonies voor het Aboriginal volk dat hier woont en zij wensen eigenlijk dat hier niemand over heen loopt. Ook is de klim naar de top blijkbaar erg fysiek en per jaar sterven er mensen na een val of aan een hartaanval. Maar ondanks dit alles zijn er enkele dagen geleden drie wandelaars de rots opgeklommen, alleen zijn deze vast komen te zitten. Er heeft een reddingsactie plaatsgevonden van 11 uur om deze te moeten bevrijden. Wij hebben gezien waar ze omhoog zijn gegaan en waar ze vast zijn komen te zitten en vroegen ons af hoe het mogelijk was dat ze daar überhaupt zijn gekomen. Ongelooflijk, zo steil!
Wij zochten het iets minder avontuurlijk, maar niet minder sportief! Wij hebben een rondje van ruim 11 kilometer om de 3,6 km lange, 2,4 km brede en 348 meter hoge rots gelopen. Zo hebben we alle kanten van dit bijzonder natuurverschijnsel gezien! Onwaarschijnlijk wat een rots is het! Echt schitterend! Na onze wandeling konden we direct door naar de plek waar je naar de zonsondergang van de rots kon kijken. Je zag wat de zon doet met de rots. De kleur verandert steeds naarmate de zon meer en meer weggaat.  Een schitterende verschijning en erg leuk om te zien!
Morgen gaan we naar Kata Tjuta.  Hier gaan we de zonsopgang van bekijken, dus we moeten vroeg uit de veren!

• 21 September 2016 - 20:52

Roy En Karen:

Wat een gaaf natuurverschijnsel! Super leuk dat jullie zo actief zijn. Echt top om jullie zo te zien genieten! Mooie dag in Kata Tjuta!

• 23 September 2016 - 00:21

Nick:

Yess!! super vet in de outback.. ik ben zeeeer positief jaloers.. Wat een schoonheden!! Ook jullie als plaatje hoor;) Inderdaad fijn om jullie zo te zien genieten. Have a good one over there (K)