Dag 4: Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van SvenSemmy - WaarBenJij.nu Dag 4: Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van SvenSemmy - WaarBenJij.nu

Dag 4: Prambanan

03 September 2016 | Indonesië, Jogjakarta

Vandaag stond in het teken van de Prambanan, een Hindoestaanse tempel. Om 8 uur werden we opgehaald door Untung. Voor Javaanse begrippen was het relatief rustig op de weg. Ofwel we konden redelijk doorrijden. Maar ondanks dat, wat een chaos op de weg. Het is heel normaal dat er 3 of 4 mensen op de scooters zitten, plus kinderen zie je veelal zonder helm zitten op de scooter. Maar een helm is blijkbaar ook niet verplicht voor kinderen, alleen voor volwassenen. Links inhalen, rechts inhalen, beiden tegelijkertijd het is heel normaal. En het is de wet van de brutaalste, die heeft voorrang namelijk. Ook zie je mensen langs de weg lopen als wandelende verhuiswagen, zo dragen ze een houten bank op hun schouder.  Alles kan hier!
Maar wat een bouwwerk is die Prambanan zeg! Ongekend wat ze vroeger al konden. Helaas is er heel wat beschadigd en ingestort.  Dit door as van de naastgelegen vulkaan Merapi en door aardbevingen zoals de laatste in 2006. Ze zijn wel bezig met het opbouwen van de tempels.
We hebben een tour gekregen van een oude man, die erg bevlogen foto's wilde maken van ons en de tempel. Wat erg leuk was. Niet alleen de Prambanan was de trekpleister, ook wij waren geliefd om op de foto gezet te worden. En met name Semmy was een grote trekpleister. Blijkbaar vinden de Javanen het bijzonder en een eer dat wij westerse mensen naar hun land komen. In het begin kwamen ze nog heel stiekem en sneaky bij ons in buurt staan om foto's te maken. Maar ietsje later wilde de een na de ander op de foto met ons, en in het speciaal met Semmy!
Na het bezichtigen van de Prambanan zijn we gaan kijken naar een speciale Javaanse techniek voor het maken van schilderijen. Dit was leuk om te zien, maar niet helemaal ons ding. Hierna zijn we op een becak, een fietstaxi, gestapt. Deze heeft ons gebracht naar Kraton. Dit is het paleis van de sultan van Yogyakarta.  Het was een vrij lange fietstocht en alleen dit was al een hele bezichtiging.  Je komt ogen te kort om te zien wat er allemaal gebeurt. Die sultan heeft me een leven. De huidige sultan heeft één vrouw en 5 dochters. Maar de sultan mag vier vrouwen tegelijk hebben. Er zijn voorgangers geweest die wel 36 vrouwen heeft gehad en daarbij 82 kinderen hadden.
Het was wel goed warm zeg vandaag! Zeker om dingen te bezichtigen, gelukkig waren we rond 3 uur terug in ons hotel en konden we weer lekker aan het zwembad liggen.
Vandaag was er ook een bruiloft te vieren in de tuin van het hotel. Ze waren al dagen aan het voorbereiden en het zag er werkelijk waar schitterend uit. Het was een avond bruiloft, wat erg mooi was met alle lichtjes.
Morgen staat er de Borobudur op het programma, de Boeddhistische tempel.

• 03 September 2016 - 19:19

Niels En Esther:

Sven en Semmy,

Wat zijn het nu al mooie verhalen om te lezen. Heb net dag 3 (jullie relaxed dag) en dag 4 gelezen.
    Mooi te zien dat jullie genieten en de Javanen genieten net zoveel van jullie en speciaal Semmy. Wat ik trouwens wel snap!
    Jullie hotel ziet er werkelijk schitterend uit.
    Geniet ervan en wij blijven jullie volgen.

Liefs,
    Niels en Esther Willekens