Dag 15: Great Ocean Road - Reisverslag uit Port Campbell, Australië van SvenSemmy - WaarBenJij.nu Dag 15: Great Ocean Road - Reisverslag uit Port Campbell, Australië van SvenSemmy - WaarBenJij.nu

Dag 15: Great Ocean Road

14 September 2016 | Australië, Port Campbell

Vandaag zijn we op pad geweest en wel de Great Ocean Road op! Dit avontuur was niet zonder slag of stoot zomaar even gedaan. Allereerst gingen we de auto ophalen bij Hertz. Alles was natuurlijk geregeld en wij dachten die auto zo opgehaald te hebben. Hadden wij geen rekening gehouden dat Jodee, de baliemedewerkster, niet de snelste was. Goeiedag zeg, na driekwartier zei ze ook nog eens even tussen neus en lippen dat onze auto er nog niet was. Want ja.. de vorige mensen waren te laat met de auto inleveren. We konden kiezen om een iets kleinere auto mee te nemen of wachten totdat die auto er was en klaar was. Maar ze kon niet vertellen hoe lang dat precies ging duren..
Wij kozen dus maar voor de kleinere auto, want daar pasten onze koffers ook wel in en we krijgen er gratis benzine bij als 'service' zeg maar.
Het 'even' snel de auto ophalen duurde uiteindelijk ruim ander half uur en toen moesten we nog richting ons hotel om onze koffers op te halen. Dit waren directe enkele uitdagingen bij elkaar.  Laat een beginnende rechts aan het stuur zittende chauffeur maar direct links rijden in een miljoenen stad als Melbourne. Waar we ook nog eens de volgende uitdaging hadden, het navigatie systeem kreeg maar geen gps verbinding met de satelliet. Gelukkig is Melbourne geen onoverzichtelijke stad en zijn we op ons goede instinct gereden richting ons hotel.
Daar de koffers erin geladen en toen door richting de Great Ocean Road. Deze start ongeveer één uurtje rijden vanaf Melbourne.  De woorden wow en wat mooi vielen al snel en wat was de rit geweldig. Het weer was in tegenstelling met wat ze voorspeld hadden erg lekker! Dat maakte dat de tocht erg speciaal en leuk begon!
Totdat de weg op een gegeven moment was afgesloten.  De afgelopen dagen was het noodweer in Zuid Australië en dat kon je ook wel zien en merken. Regelmatig moesten we met de auto een plas water trotseren wat het gehele wegdek blank had gelegd. Weilanden vol met water en dat soort elementen. Maar blijkbaar was er ook zo veel water gevallen dat de weg dus was afgesloten.  Ze geven dat niet zoals in Nederland al enkele kilometers van tevoren aan, maar pas wanneer je er bent zie je het. Je krijgt dan te horen dat je 15 minuten terug moet rijden en daar bij de eerste rotonde de afslag links moet nemen áchter een bepaald stadje. Zo gezegd zo gedaan. Maar nadat we links zijn geslagen stond er verder ook geen verdere omleidingen. Dus wat toen.. wij in onze Neverlost, de navigatie, het volgende stadje ingetypt vanwaar wij weer de Great Ocean Road op wilden gaan. Wij weer op pad richting de mooie weg. Onderweg een hele kronkelige en dus langzame weg genomen om bij de Great Ocean Road te komen. Wij daar aangekomen zijn we weer lekker verder gegaan en leek in het begin alles weer mooi en prachtig, maar dit was van korte duur. Want na enkele kilometers was de weg alweer afgesloten. Hier hadden we gezien tot waar deze was afgesloten en we konden onze weg helaas weer niet voortzetten zoals we eigenlijk wilden. Dus wij weer die kronkelige weg op en weer omrijden. Na een heel stuk omrijden kwamen we toch weer aan op de Great Ocean Road, al was die op dat stuk helaas minder mooi dan in het begin. Ook omdat we daar niet langs de kust reden en het weer inmiddels omgeslagen was. Na enkele uren  gereden te hebben zijn we afgeslagen richting Cape Otway.  Daar moet een leuk uitzichtpunt zijn met een daarbij gelegen vuurtoren. Helaas door alle vertragingen kwamen we daar te laat aan, want de toegang sloot daar om 5 uur en wij waren daar rond 6 uur. Op de route weer terug hebben we wel twee koala's gespot en hadden we een springende kangoeroe langs onze auto. Dit gebeurde net voor de duisternis inviel, dit was rond een uur of half 7. Ruim een uur later zijn we aangekomen in ons hotel.
Aan het links rijden wen je vrij snel, na een uurtje zat Sven er lekker in en voelde Semmy zich meer op haar gemak, morgen gaan we de Twelve Apostles bekijken en nog enkele andere bezienswaardigheden hier en gaat onze reis verder richting het westen. Wie weet spotten we nog meer koala's en kangoeroes!

• 15 September 2016 - 22:41

Nick:

Hoi Sven en Semmy,
    Wat een leuk verslag weer. Leuk dat jullie de great ocean road zijn gaan rijden. Wat moet dit mooie uitzichten hebben gegeven! Jammer dat die af en toe was afgesloten!
    Veel plezier nog!!