Dag 9: Bromo - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van SvenSemmy - WaarBenJij.nu Dag 9: Bromo - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van SvenSemmy - WaarBenJij.nu

Dag 9: Bromo

08 September 2016 | Indonesië, Banyuwangi

Vandaag stond de Bromo vulkaan op het programma.  We hebben gekozen om niet de zonsopgang te doen. Om 7 uur vertrokken we richting de vulkaan.  Achteraf maar goed ook, want slapen was geen eenvoudige opgave in dit hotel. Op de etage boven ons gaven ze namelijk een feest en om half 4 werden we wakker gemaakt door de speekers van de moskee.
Dus niet geheel uitgeslapen zijn we op pad gegaan naar de vulkaan. Hoe dichter we bij de vulkaan kwamen hoe simplistischer het er allemaal uit zag. Over de laatste 10 km deden we een half uurtje. Van daaruit zijn we overgestapt op de jeep. Want de laatste tocht richting de vulkaan is het verplicht om met een jeep te doen.  Wat een hobbelige weg was het richting de voet van de vulkaan zeg, niet normaal. We konden ook goed begrijpen dat het laatste stuk met de jeep moest en door het vulkaan landschap zijn we ook met de jeep gegaan. We zijn helemaal op en neer geschut vandaag.  Maar toen we het uitzicht zagen was dit het allemaal waard! Eerst zijn we op een uitzichtpunt geweest, de weg hierna toe was al erg bijzonder.  We hebben nog nooit zulke steile wegen gezien zeg. Vanuit het uitzichtpunt kon je mooi kijken op het vulkanische landschap en op de Bromo vulkaan. Hierna zijn we naar beneden gereden en toen op een paard tot aan de voet van de Bromo vulkaan. Dit was al een aardig ritje op een paard voor ons. Om de vulkaan op te lopen moesten we een zware klim doen van rond de 250 steile trappen. Dit was een leuke uitdaging, maar boven aangekomen rook je een beetje de zwavellucht. Maar we vonden het meevallen qua geur.  Indrukwekkend was het wel zeg, wat een gat dat je daar ziet en de rook die eruit komt. De vulkaan is namelijk licht actief. Van boven op de vulkaan heb je ook een mooi uitzicht over het landschap, wat heel bijzonder is. Nadat we de foto's en video's hebben gemaakt zijn we weer naar beneden gegaan en konden we weer de heerlijke hobbelige route terug nemen in de jeep. Dat voel je wel zeg!
Nadat we alle indrukken in ons opgeslagen hebben zijn we doorgereden naar de oostkust.  Banyuwangi was de bestemming. Dit was wel een lange zit, we kwamen rond 8 uur 's avonds aan in ons hotel. Het was een vermoeiende dag voor ons vandaag en waren blij dat we ons hotel waren.
Onderweg kregen we te horen dat het ook mogelijk is om een politieauto voor je in te huren die met zwaailichten voor je rijdt. En je zodoende dus vrij baan hebt om door te rijden. Mensen met geld kunnen alles voor elkaar krijgen hier!

Het plan voor morgen is dat we naar Bali vertrekken.  We gaan dus niet naar de Ijen vulkaan, dit omdat we nog graag even willen relaxen in Bali.

• 09 September 2016 - 12:06

Carla Bronzwaer:

Hoi Semmy en Sven,
    net van Renee jullie blog adres gekregen.
    Heb alles gelezen. ik ben dus helemaal bij. Wat een verhalen, wat een mooie avonturen maken jullie mee. Leuk hoor! Geniet ervan.

• 09 September 2016 - 12:23

Semmy: