Dag 39: Sydney - Weert - Reisverslag uit Weert, Nederland van SvenSemmy - WaarBenJij.nu Dag 39: Sydney - Weert - Reisverslag uit Weert, Nederland van SvenSemmy - WaarBenJij.nu

Dag 39: Sydney - Weert

08 Oktober 2016 | Nederland, Weert

Wat een reis, Australië ligt niet langs de deur. Maar hoe lang we ook hebben moeten vliegen, het was het allemaal waard. Gelukkig hadden we met Qatar Airways ook een fijne vliegmaatschappij. We hadden vooraf gevraagd of er nog fijne plekken vrij waren in het vliegtuig. Een upgrade naar business class zou 1400 euro kosten, maar een plek bij de nooduitgang was wel nog vrij. Ze vroegen alleen of we eventueel bij een emergency de cabin crew wilde assisteren. Daar hadden we uiteraard geen moeite mee, het leverde ons een fijne zitplek op met heerlijk beenruimte. Omdat we om half 11 vertrokken en terug in de tijd vlogen richting Doha en daar rond kwart over 4 's nachts aankwamen, hebben we 14 uur in het donker gevlogen. Wat best een aparte gewaarwording was. Maar toch viel dit gedeelte reuze mee. Je kijkt een filmpje, documentaire en doet je ogen even dicht en je bent er. Het was sowieso een erg rustige vlucht. Voor we het wisten zaten we in de lucht, zonder enkele last te hebben gehad van druk in je oren.

Wat hebben wij genoten van deze reis en wat was het bijzonder om zoveel mee te maken! Allereerst natuurlijk prachtige indrukken opgedaan op Java en Bali.
Maar daarna gingen we nog door naar Australië, wel uniek te merken dat aan de andere kant van de wereld er een mega eiland ligt dat eigenlijk zo is als wij. Ze lijken op ons, je kunt weer doorrijden op de snelwegen, alles is op en tijd geregeld, alles is er schoon, je kunt overal eten waar je wilt zonder ziek te worden, het enige is dat ze Engels praten, de seizoenen omgedraaid zijn en er wordt links gereden. Al ging ons dat vrij goed af, het rijden is na een uurtje niet meer vreemd en het Engels wat ze spreken is niet zo goed verstaanbaar als het langzame Amerikaans-Engels. Maar toch prima te verstaan, zeker naarmate je langer in het land bent. Een land waarin makkelijk te reizen is, alles staat goed aangegeven. Onze reis was een aaneenstapeling van hoogtepunten. Van het mooie Melbourne gingen we de schitterende Great Ocean Road rijden, waar we de pech hadden dat er de dagen daar vooraf ontzettend veel regen is gevallen dat er een deel van de weg was afgesloten. Maar ondanks dat was de rit alsnog mooi, met als toetje de Twelve Apostles. Daarna Kangaroo Island, met zijn onaangetaste natuur en met de dieren waar we face to face mee hebben gestaan. Toen the red centre met Kings Canyon, een waanzinnige kloof, en Uluru. Wat een rots is dit ineens zeg! Echt enorm bijzonder, je hebt niets, niets en nog eens niets en dan komt er ineens een gigantische rots uit de grond die ook nog eens van kleur veranderd bij zonsondergang. Prachtig!
Van de droge hitte van de woestijn naar de vochtige warmte aan de noordoostkust. Daar de schitterende Great Barrier Reef gezien en erdoor gesnorkeld. Michaelmas Cay bezocht, een mini strandje in het reef. Een waar paradijs.
Dat was ook zeker Airlie Beach, een niet normaal mooi paradijs. Van alle hoogtepunten die we gezien en gedaan hebben was het ritje in het kleine vliegtuig over Whitsundays en de Great Barrier Reef het grootste hoogtepunt. Wat was dit adembenemend mooi! Niet normaal!
Helaas was het weer bewolkt op Whitehaven Beach, met bewolking was het al prachtig. Maar hoe mooi moet het er zijn als de zon schijnt.. Gelukkig scheen even de zon toen we Hill Inlet aan het bekijken waren, wat was dit ook weer zo ontzettend mooi!
Wat hebben we veel gezien en ontdekt, zo ook Fraser Island. Met al haar gevaarlijke dieren, erg bijzonder om dit eiland te bezoeken. Met Lake Mckenzie een meer gezien zoals we nog nooit een meer hadden gezien, zo mooi. Ook tientallen walvissen gespot in de baai van Hervey Bay. Wat een beesten zijn dit zeg!
En toen onze eindbestemming, Sydney. We waren direct onder de opdruk van deze mooie stad. Met haar Opera House, de Harbour Bridge, Darling Harbour, Botanische Tuinen, Bondi Beach en nog veel meer. Er was genoeg te doen en te zien en het weer werkte volledig mee!
Wat een land is Australië zeg, echt een land of contrasts. Van de prachtige kustlijnen in het zuiden met de geweldige Twelve Apostles tot de ongerepte natuur op Kangaroo Island. Naar de lengte in woestijn, met uit een rots van heb ik jou daar tot de schitterende oceaan aan de oostkust waar alle mensen een ready to go to the beach body hebben met haar tig waanzinnige stranden. Van Whitsundays waar het genieten is van het weer en de natuur naar Sydney, een prachtige miljoenen stad waar je ook nog eens even lekker kunt ontspannen op Bondi Beach.

We hebben veel meegemaakt en ook veel bijzondere dingen opgemerkt, hieronder enkele feitjes en dingen die ons opvielen:

De Burger King heet in Australië de Hungry Jacks. Dit omdat de naam Burger King al bestond in Australië.
Water krijg je gratis bij je eten als je gaat ergens gaat eten.
Australiërs veel op zichzelf, je ziet echt dat ze pronken met eten wat gemaakt is in Australië.  Made in Australia.
Kraanwater heeft een kleine chloorsmaak.
Als je gaat uiteten moet je bij de bar je eten bestellen en ook direct afrekenen, alleen bij de luxere tentjes is het hetzelfde als bij ons.
Australië heeft een ander type stopcontact dan wij gewend zijn, plus er zit nog een schakelaar bij. Die je ook nog eens moet omschakelen voor het stopcontact actief wordt.
Flessen drinken vullen ze tot de nok toe vol, als je een beetje onvoorzichtig de fles open maakt krijg je ook direct wat water over je heen.
Water is niet goed voor een telefoon en zoutwater al helemaal niet.
Twee Chinezen, eigenwijsheid van Sven, een nieuwe batterij en een nieuwe oplaadmodule heeft meer dan 1000 foto's gered.
We hebben 4806 km gereden met de auto en 4100 km gevlogen in Australië.
Om Australië te bereiken moet je 17296 kilometer vliegen, dus met een retourtje heb je er zo een 35000 km opzitten.
Benzineprijzen verschillen enorm hier, in de ene stad man het 1 dollar per liter kosten. Terwijl het 50 kilometer verderop 1,29 dollar per liter kan kosten. In de outback kan het ook gerust 1,80 dollar per liter of meer kosten.
Australiërs houden ervan om op blote voeten te lopen, ook over straat of in de supermarkt.
Vieze lange baarden bij mannen is helemaal in.
Een helm is verplicht tijdens het fietsen.
Australië lijkt op veel vlakken een mengelmoes tussen Amerika en Engeland. Qua huizen, kleding, doen en laten, etcetera.
Er worden andere woorden en zinnen gebruikt dan die wij gewend waren: zoals no worries zeggen ze hier, terwijl Amerikanen no problem zeggen.
In de winkelwagentjes hoef je geen muntje te stoppen, dit resulteert wellicht dat je dan ook veel winkelwagentjes over heel de parkeerplaats van de supermarkt terug vindt.
In de outback is dan ook niet en dan ook helemaal niets.
Australiërs houden van barbecuen bij het strand, er staan zelfs vele barbecues waar je gebruik van kan maken.
Australië is echt een land van uitersten.
Wat een fantastisch land is Australië zeg!
Dit is met afstand onze mooiste vakantie ooit!

• 09 Oktober 2016 - 22:56

Ilse:

Al vele foto's en verhalen mogen horen, om echt enthousiast van te worden!